Vi tror på yoga för livet som det ser ut just nu. Varmt välkommen till oss på YogiYogini, den lilla yogastudion på Tollare Torg i Saltsjö-Boo.

Hittar du inte en klass som passar, hör gärna av dig så kikar vi om vi kan hitta på något nära dig.

Alla kan utöva yoga – gammal eller ung, stor eller liten. Allt du behöver är nyfikenhet – resten ordnar vi.

 

Vi på YogiYogini

Christina Svärding, Yogalärare, grundare YogiYogini
Christina har arbetat som yogalärare i 10 år och grundade Yogi Yogini utifrån en stark övertygelse att yoga som metod erbjuder en verktygslåda som har både en otrolig bredd och ett djup.

Christina kom i kontakt med yoga första gången för 15 år sedan. Nyfikenheten för metoden tog över och Christina utbildade sig inom Hatha Yoga och senare Ashtanga Vinyasa Yoga. Sedan 2006 arbetar Christina som yogalärare och har på senare år även fördjupat sig i pranayama, mindfulness och yoga för personer med posttraumatisk stress.

Christina har utbildats hos flera välkända internationella yogainstruktörer och hennes stora sociala engagemang bl.a. tagit henne till Kriminalvården där hon sedan ett par år tillbaka varit en nyckelperson inom svenska Kriminalvårdens satsning ‘Yoga som programstöd’ ute på anstalt. Sedan 2013 är hon även en del av den studie Kriminalvården bedriver tillsammans med Göteborgs Universitet runtom i landet - ‘Measuring aggression for prediction and treatment’.
”Det roligaste med yogan är att se hur den förändrar människor på ett positivt sätt på flera plan. Jag ser dagligen hur yogan bygger upp människor inifrån och ut, både vad gäller fysisk styrka och mental stabilitet.”
Christina undervisar på följande kurser:


Nenne Andersson, Yogalärare

Nenne Andersson har utövat Yoga till och från sen 2003.

”Jag älskar alla typer av yoga, lugnare och mer kraftfull. Första gången jag testade kände jag att något hände inne i mig. Jag mådde så otroligt bra varje gång jag lämnade en klass och det fanns heller aldrig nåt motstånd att kliva upp på mattan. Yogan gör dig mjuk och stark på samma gång. Att kunna träna utifrån de förutsättningar man har för dagen är en utmaning i en tid då vi alla ska prestera.

Om min yoga från början var mer fysisk rör jag mig mer och mer mot de något mer stilla formerna inom yoga. Yinyogan som långsamt bearbetar den sega bindväven som likt ett nät går genom hela kroppen och samtliga organ och som motsträvigt släpper efter och smörjer oss när vi stannar i positioner länge.

Mitt första möte med Restorative yoga var fantastiskt. Tänk att få organiserad vila och ett tillstånd av kravlöst varande under varma filtar i 90 min. Restorative ger kroppen de bästa förutsättningar att slappna av när vi tar bort all form av stimuli. Kroppen och sinnet behöver både sömn och vila men hur ofta vilar vi nuförtiden? Har du inte provat, skynda dig! Rest your body and the mind will follow!.

”Att kunna träna utifrån de förutsättningar man har för dagen är en utmaning i en tid då vi alla ska prestera.”

Nenne undervisar på följande kurser:


Cecilia Wong, Yogalärare

Yoga för mig är en filosofi och en vetenskap som ger mig handfasta redskap att leva mitt liv i mer balans.

Jag tilltalas av kopplingen mellan den fysiska kroppen, andningen och själen; att jag genom regelbunden asana- och andningsträning få tillgång till fler delar av mitt inre.

Att undervisa är en stor del av min egna yogapraktik. Det är en sann ära att få dela andra människors yoga - det är genom deltagarna jag lär mig allra mest om mig själv.

Jag tror på kvinnans enorma kapacitet och styrka. Graviditet och födande är en djup källa att hämta kraft från, oavsett hur de ser ut; därför har jag valt att jobba med yoga under och efter graviditeten.

Jag hoppas att, genom mina klasser, kunna stärka kontakten med den inre rösten och återlämna rätten till självbestämmande till eleven. Jag önskar att alla får tillgång till en yogapraktik som passar just dem.

”Yoga för mig är en filosofi och en vetenskap som ger mig handfasta redskap att leva mitt liv i mer balans.”

Cecilia undervisar på följande kurser:


Camilla Rosengren,
Yogalärare, kostrådgivare

Jag var nyfiken på yoga redan 1999 men då var jag alldeles för osäker för att våga leta upp en yogastudio i Stockholm och gå dit. Istället sände jag efter ett litet yoga-hemma-kit från en yogastudio i New York och började öva hemma i vardagsrummet framför TV:n. Det gick väl sådär med hemmapraktiken måste jag erkänna…. Men nyfikenheten på yogan fanns oavsett kvar och några år senare vågade jag mig i alla fall till min första ledda Hathayogaklass – och jag var fast!

Yogan har sedan dess funnits med mig i olika former och på olika sätt genom livet. Ibland mera, ibland mindre. Beroende på var man befinner sig ändras ofta behoven och förutsättningarna, livet pågår ständigt och förändringar är en del av det.

Att bli mamma till två små pojkar med drygt två års mellanrum var en utmaning i sig, men är också ett lysande exempel på när just behovet och förutsättningarna ändras drastiskt.

Intresset för mat och matlagning är en annan sak som har funnits med mig som en röd tråd genom livet och i grunden har jag en kock- och kallskänksutbildning. Med tiden har intresset för vad vi väljer att äta bara vuxit. När jag blev gravid blev det ännu mera tydligt och nu med två små barn i familjen funderar jag mycket på kosten och vill ge dem bra vanor och en bra start i livet. Det intresset gjorde att jag gick en Kostrådgivarutbildning och lärde mig mera om hur kroppen tar hand om maten vi äter och hur det påverkar oss.
För mig har yoga och mat ett starkt samband. Helheten är viktig för människan, både kroppen och själen ska ha sitt för att vi ska må som allra bäst!

Förra året gjorde jag valet att fördjupa mig i yogans värld och gick en 200h lång Yoga Teacher Training hos Nordiska Yogainstitutet i Stockholm. Yogaformen jag utbildat mig i heter Viryayoga. Den klassiska hathayogan är utgångspunkten med ashtangayogans flödestänk, anusarayogans biomekaniska förhållningssätt och en djup förankring i yogans filosofi.

”Helheten är viktig för människan, både kroppen och själen ska ha sitt för att vi ska må som allra bäst!”

Camilla undervisar på följande kurser:



Martina Cederqvist, Yogalärare
Kommer strax!.

Martina undervisar på följande kurser:

Marja, Yogalärare
Marja har praktiserat och undervisat yoga sedan 2010. Med en bakgrund som modern dansare har hon lärt sig hur viktigt det är att vårda sin kropp och att ta sig tid för träning, men även att se till att få lugna stunder, som är något som hon verkligen lärt sig uppskatta efter hon blivit mamma.

Under sin graviditet med Ossian träffade hon på Susanna Heli och gick för henne utbildningen Föda utan Rädsla. Marja har också gått yinyogautbildning med Magdalena Mecweld 2013 efter att ha praktiserat hos henne i flera år, och efter det gravidyogautbildning med Sofia Norén på Atmajyoti Yoga.

Andra utbildningar Marja har är My Spirit-yoga i Stockholm hos Minanda Fritz med ett rikt innehåll av saker att använda sig av även utanför yogasalen. Efter det även en thaiyogamassage-utbildning av Itzhak Helman. Genom att praktisera yoga under din graviditet skapar du ett utrymme som ger dig själv tid att landa, komma till ro, förebygga stress och öka din energi och välbefinnande.
”Genom att praktisera yoga under din graviditet skapar du ett utrymme som ger dig själv tid att landa, komma till ro, förebygga stress och öka din energi och välbefinnande.”
Marja undervisar på följande kurser:


    Josefine, Yogalärare
    Jag började yoga när jag var 19 år. Från första stund kände jag att jag ”hamnat rätt” och mycket snart infann sig en känsla av ”hemkommande” varje gång jag befann mig på en yogamatta. Jag visste redan då att jag skulle komma att utbilda mig inom yoga.

    Under ett 10-tal år utövade jag yoga mycket intensivt, främst den inriktning som kallas ashtangayoga. Åren gick. Jag blev gravid. Yogan fick en ny djupare innebörd för mig och samtidigt som magen växte ökade mina insikter kring yogans betydelse för min kropp och själ. När mammaledigheten efter andra barnet tog slut valde jag att följa min längtan efter en fördjupning i utövandet av yoga och att skaffa mer kunskaper kring detsamma. Jag påbörjade Atmajyotis yogalärarutbildning.

    Yogan, som för snart 15 år sedan började som ”positioner” på en yogamatta, är idag en medveten och självklar del av mig, mitt liv och i mina relationer - särskilt i förhållande till mina barn och närmaste – men även till ”främlingen på gatan”. Genom yogan hittar jag mitt sanna jag och det är genom det som känslan av ”hemkommande” infinner sig. Jag hittar ”hem” i mig själv..
    Från första stund kände jag att jag ”hamnat rätt” och mycket snart infann sig en känsla av ”hemkommande” varje gång jag befann mig på en yogamatta.
    Josefine undervisar på följande kurser:

    Frida Dunger Johnsson, Yogalärare
    Frida har yogat sedan 2005. Hon hittade direkt till Ashtanga Vinyasa yogan, en dynamisk, fysisk och kraftfull yogaform. Då var yogan ett meditativt komplement till en i övrigt hård och fysisk träning med mycket prestation.

    Nu har Frida gått över helt och hållet till yogan och utöver det fysiska: att bygga styrka, balans och flexibilitet är det framförallt en träning för att stilla inre tankar och att andas i stunden. ”Yoga får mig och mitt liv att gå upp i en högre enhet. Jag är fascinerad av yoga som verktyg, både som inställning till livet och metod för att vända blicken inåt, hitta ett djupare syfte och förbättra fokus och koncentrationsförmåga. Med yogan gör jag bättre val och blir en bättre version av mig själv.”

    Frida lägger stor vikt vid andningen och att skapa balans mellan den fysiska och mentala praktiken. Hon kopplar meditation och Pranayama till sin praktik enligt Kavaliyadham traditionen, som bygger på vetenskap och tradition.

    Frida undervisar i gravidyoga med fokus på att acceptera och möta de stora förändringar som en graviditet innebär, både fysiskt och mentalt. På klasserna får du som deltagare vända blicken inåt, träna på att lära känna dina gränser, våga stanna kvar när du upplever motstånd samt att känna att du har kontroll.
    ”Med yogan gör jag bättre val och blir en bättre version av mig själv.”
    Frida undervisar på följande kurser:
    Sara Lundberg, Barnyogalärare
    Jag kom i kontakt med yoga för första gången som tonåring och har yogas regelbundet sedan 2013. Jag började med Ashtangayogans mer fysiska och disciplinerade praktik men har senare även fastnat för mjukare yogaformer och mindfulness. Jag anpassar min yoga efter var jag befinner mig i livet! Jag är utbildad hälsopedagog och lärare i idrott- och hälsa. På Yogiyogini undervisar jag i barnyoga. Mitt holistiska hälsoengagemang har gjort att jag intresserat mig för yogan som livsstil - den finns med mig även när jag kliver av mattan. Att få inspirera och hjälpa barn att nå en bra hälsa på olika plan ser jag som ett väldigt viktigt och roligt uppdrag. Alla barn förtjänar att må bra! På mina klasser finns inget krav på prestation; vi leker och lär tillsammans i en accepterande miljö. Vi närmar oss olika yogaställningar med barnens lekfullhet och kreativitet i fokus. Genom yogans fysiska delar ges barnen möjlighet att utveckla sin motorik, styrka och rörlighet. Men på klasserna ges även tid till avslappning, reflektion och en stund av lugn och ro.
    ”Alla barn är unika och därför anpassar jag alltid min undervisning efter gruppen. På barnyogan har alla barn en plats!
    Sara undervisar på följande kurser: