Vi tror på yoga för livet som det ser ut just nu. Varmt välkommen till oss på YogiYogini, den lilla yogastudion på Tollare Torg i Saltsjö-Boo.

Hittar du inte en klass som passar, hör gärna av dig så kikar vi om vi kan hitta på något nära dig.

Alla kan utöva yoga – gammal eller ung, stor eller liten. Allt du behöver är nyfikenhet – resten ordnar vi.

 

Vi på YogiYogini

Christina Svärding, Yogalärare, grundare YogiYogini
Christina har arbetat som yogalärare i 12 år och grundade Yogi Yogini utifrån en stark övertygelse att yoga som metod erbjuder en verktygslåda som har både en otrolig bredd och djup.

Christina kom i kontakt med yoga första gången för 15 år sedan. Nyfikenheten för metoden tog över och Christina utbildade sig inom Hatha Yoga och senare Ashtanga Vinyasa Yoga. Sedan 2006 arbetar Christina som yogalärare och har på senare år även fördjupat sig i pranayama, mindfulness och yoga för personer med posttraumatisk stress.

Christina har utbildats hos flera välkända internationella yogainstruktörer och hennes stora sociala engagemang bl.a. tagit henne till Kriminalvården där hon sedan ett par år tillbaka varit en nyckelperson inom svenska Kriminalvårdens satsning ‘Yoga som programstöd’ ute på anstalt. Sedan 2013 är hon även en del av den studie Kriminalvården bedriver tillsammans med Göteborgs Universitet runtom i landet - ‘Measuring aggression for prediction and treatment’.
”Det roligaste med yogan är att se hur den förädlar människor på ett positivt sätt på flera plan. Jag ser dagligen hur yogan bygger upp människor inifrån och ut och erbjuder oss att bli en lite bättre version av oss själva" 
Christina undervisar på följande kurser:


Nenne Andersson, Yogalärare

Nenne Andersson har utövat Yoga till och från sen 2003.

”Jag älskar alla typer av yoga, lugnare och mer kraftfull. Första gången jag testade kände jag att något hände inne i mig. Jag mådde så otroligt bra varje gång jag lämnade en klass och det fanns heller aldrig nåt motstånd att kliva upp på mattan. Yogan gör dig mjuk och stark på samma gång. Att kunna träna utifrån de förutsättningar man har för dagen är en utmaning i en tid då vi alla ska prestera.

Om min yoga från början var mer fysisk rör jag mig mer och mer mot de något mer stilla formerna inom yoga. Yinyogan som långsamt bearbetar den sega bindväven som likt ett nät går genom hela kroppen och samtliga organ och som motsträvigt släpper efter och smörjer oss när vi stannar i positioner länge.

Mitt första möte med Restorative yoga var fantastiskt. Tänk att få organiserad vila och ett tillstånd av kravlöst varande under varma filtar i 90 min. Restorative ger kroppen de bästa förutsättningar att slappna av när vi tar bort all form av stimuli. Kroppen och sinnet behöver både sömn och vila men hur ofta vilar vi nuförtiden? Har du inte provat, skynda dig! Rest your body and the mind will follow!.

”Att kunna träna utifrån de förutsättningar man har för dagen är en utmaning i en tid då vi alla ska prestera.”

Nenne undervisar på följande kurser:


Cecilia Wong, Yogalärare

Yoga för mig är en filosofi och en vetenskap som ger mig handfasta redskap att leva mitt liv i mer balans.

Jag tilltalas av kopplingen mellan den fysiska kroppen, andningen och själen; att jag genom regelbunden asana- och andningsträning få tillgång till fler delar av mitt inre.

Att undervisa är en stor del av min egna yogapraktik. Det är en sann ära att få dela andra människors yoga - det är genom deltagarna jag lär mig allra mest om mig själv.

Jag tror på kvinnans enorma kapacitet och styrka. Graviditet och födande är en djup källa att hämta kraft från, oavsett hur de ser ut; därför har jag valt att jobba med yoga under och efter graviditeten.

Jag hoppas att, genom mina klasser, kunna stärka kontakten med den inre rösten och återlämna rätten till självbestämmande till eleven. Jag önskar att alla får tillgång till en yogapraktik som passar just dem.

”Yoga för mig är en filosofi och en vetenskap som ger mig handfasta redskap att leva mitt liv i mer balans.”

Cecilia undervisar på följande kurser:



Martina Cederqvist, Yogalärare

För mig handlar yoga om att komma hem till sig själv. Genom att utmana mig fysiskt och mentalt får jag mer tålamod och acceptans för mig själv och världen runtom. Mina klasser karaktäriseras av styrka, rörlighet och linjering på ett tillåtande sätt. Man ska känna sig påfylld efteråt.

Jag fastnade för yogapraktiken 2004 i Los Angeles där jag bodde och studerade musik. Yoga blev en naturlig övergång från dansen som även var en stor passion under uppväxten. I Sverige har jag sedan studerat hälsa, friskvård och journalistik och driver eget med fokus på företagsfriskvård. Jag har även ett stort intresse för kurser inom personlig och spirituell utveckling.

Min yogalärarutbildning kommer från Yogaworks i USA som är en Iyengarinfluerad Vinyasayoga. Jag vidareutbildar mig kontinuerligt både i Sverige och utomlands för att hämta ny inspiration för mina klasser.

Genom att utmana mig fysiskt och mentalt får jag mer tålamod och acceptans för mig själv och världen runtom.


Martina undervisar på följande kurser:

Marja, Yogalärare
Marja har praktiserat och undervisat yoga sedan 2010. Med en bakgrund som modern dansare har hon lärt sig hur viktigt det är att vårda sin kropp och att ta sig tid för träning, men även att se till att få lugna stunder, som är något som hon verkligen lärt sig uppskatta efter hon blivit mamma.

Under sin graviditet med Ossian träffade hon på Susanna Heli och gick för henne utbildningen Föda utan Rädsla. Marja har också gått yinyogautbildning med Magdalena Mecweld 2013 efter att ha praktiserat hos henne i flera år, och efter det gravidyogautbildning med Sofia Norén på Atmajyoti Yoga.

Andra utbildningar Marja har är My Spirit-yoga i Stockholm hos Minanda Fritz med ett rikt innehåll av saker att använda sig av även utanför yogasalen. Efter det även en thaiyogamassage-utbildning av Itzhak Helman. Genom att praktisera yoga under din graviditet skapar du ett utrymme som ger dig själv tid att landa, komma till ro, förebygga stress och öka din energi och välbefinnande.
”Genom att praktisera yoga under din graviditet skapar du ett utrymme som ger dig själv tid att landa, komma till ro, förebygga stress och öka din energi och välbefinnande.”
Marja undervisar på följande kurser:


    Josefine, Yogalärare
    Jag började yoga när jag var 19 år. Från första stund kände jag att jag ”hamnat rätt” och mycket snart infann sig en känsla av ”hemkommande” varje gång jag befann mig på en yogamatta. Jag visste redan då att jag skulle komma att utbilda mig inom yoga.

    Under ett 10-tal år utövade jag yoga mycket intensivt, främst den inriktning som kallas ashtangayoga. Åren gick. Jag blev gravid. Yogan fick en ny djupare innebörd för mig och samtidigt som magen växte ökade mina insikter kring yogans betydelse för min kropp och själ. När mammaledigheten efter andra barnet tog slut valde jag att följa min längtan efter en fördjupning i utövandet av yoga och att skaffa mer kunskaper kring detsamma. Jag påbörjade Atmajyotis yogalärarutbildning.

    Yogan, som för snart 15 år sedan började som ”positioner” på en yogamatta, är idag en medveten och självklar del av mig, mitt liv och i mina relationer - särskilt i förhållande till mina barn och närmaste – men även till ”främlingen på gatan”. Genom yogan hittar jag mitt sanna jag och det är genom det som känslan av ”hemkommande” infinner sig. 
    Från första stund kände jag att jag ”hamnat rätt” och mycket snart infann sig en känsla av ”hemkommande” varje gång jag befann mig på en yogamatta.
    Josefine undervisar på följande kurser:

    Frida Dunger Johnsson, Yogalärare
    Frida har yogat sedan 2005. Hon hittade direkt till Ashtanga Vinyasa yogan, en dynamisk, fysisk och kraftfull yogaform. Då var yogan ett meditativt komplement till en i övrigt hård och fysisk träning med mycket prestation.

    Nu har Frida gått över helt och hållet till yogan och utöver det fysiska: att bygga styrka, balans och flexibilitet är det framförallt en träning för att stilla inre tankar och att andas i stunden. ”Yoga får mig och mitt liv att gå upp i en högre enhet. Jag är fascinerad av yoga som verktyg, både som inställning till livet och metod för att vända blicken inåt, hitta ett djupare syfte och förbättra fokus och koncentrationsförmåga. Med yogan gör jag bättre val och blir en bättre version av mig själv.”

    Frida lägger stor vikt vid andningen och att skapa balans mellan den fysiska och mentala praktiken. Hon kopplar meditation och Pranayama till sin praktik enligt Kavaliyadham traditionen, som bygger på vetenskap och tradition.

    Frida undervisar i gravidyoga med fokus på att acceptera och möta de stora förändringar som en graviditet innebär, både fysiskt och mentalt. På klasserna får du som deltagare vända blicken inåt, träna på att lära känna dina gränser, våga stanna kvar när du upplever motstånd samt att känna att du har kontroll.
    ”Med yogan gör jag bättre val och blir en bättre version av mig själv.”
    Frida undervisar på följande kurser:
    Anna Lundberg
    Anna är sjukgymnast med stor kunskap om kroppen och ett särskilt intresse för våra fötter. Under sin utbildning väcktes Annas intresse för foten, dess biomekanik, funktion och betydelse för rörelse i stort. Hon förvånades över hur lite fokus som lades på våra fötter - trots att så många har problem med sina fötter, eller lider av indirekta besvär orsakade av problematik i foten. 25 år senare har hon en gedigen erfarenhet och är bland Stockholms främsta experter på fötter.

    Många kommer till Anna efter otaliga besök i vården och hennes patienter är alla från unga elitidrottare till äldre vardagsmotionärer. Besvären kan vara allt från stukningar till rehabilitering efter omfattande kirurgi. Behandling hos Anna innefattar en hel del kunskap. Anna tror nämligen att för att framgångsrikt kunna behandla svårigheter, måste patienten förstå hur foten fungerar och varför. Därifrån lägger hon sen upp ett individuellt träningsprogram och / eller behandlar muskler och bindväv med manuella tekniker.

    Anna är inte bara sjukgymnast, utan även yogi. Efter många år av rörelse, gymnastik och löpning, har Anna landat i yogan som träningsform; både för kropp och sinne. Yoga är för Anna en hjälp i vardagen; ett redskap för att minska smärta och spänningar, både kroppslig och själslig. Att yogan dessutom är en av de få rörelseformer som lägger stor betydelse vid foten, är förstås en extra bonus.
    ”Yogan hjälper mig att minska spänningar och smärta i kropp och själ.”
    Boka behandling med Anna >>
    Marie Hägglund
    "Jag har yogat mer och mer sedan starten 2005. Våren 2014 tog jag steget att gå en 200 timmars yogalärarutbildning och sedan dess har det blivit flera olika vidareutbildningar och idag är yogan en stor del av mig och min vardag.
    Fysisk träning i olika former har alltid varit en självklar del i mitt liv och med yogan föll den sista pusselbiten på plats. Yogan hjälper mig att bli grundad och närvarande hela vägen inifrån och ut på ett sätt som ingen annan träningsform någonsin gjort. Då jag kommer från en väldigt fysisk träning så föll det sig naturligt att starten på mitt "yogaliv" också var kroppsligen tuff och dynamisk.
    Med åren har dock "långsamhetens lov" och vikten av andetaget blivit min ledstjärna. Kom och upplev möjligheten att "landa" när vi låter andetaget leda rörelsen och när långsamt inte behöver betyda mindre ansträngande..."
    ”Yogan hjälper mig att bli grundad och närvarande hela vägen inifrån och ut”

    Marie undervisar på följande kurser: